Hurtta kyltäcke

Datum:
Fick en kommentar för ett tag sen som jag tänkte svara på:
 
Japp, vi införskaffade oss ett förra året :) Jag tycker rent ut sagt att det är grymt!
Hade också hört att det kunde skada musklerna men köpte ett ändå. Saga blir väldigt loj i värmen och det blir verkligen skillnad när hon får på sig kyltäcket. De som är bra med de här täckerna är att det kyler ner, inte blöter ner. Om man skulle blöta ner hunden med vatten skulle den vara väldigt blöt en lång stund efter man blött ner hunden, vilket jag tycker känns mer skadligt än att ha på ett svalt täcke som inte kyler ner hunden en lång stund efter vad som behövs. 
Sen tycker jag inte att man ska ha på det för länge, men det är ju en annan sak. Men om man t.ex ska träna agility och har värmt upp, kör ett varv, vilar, sätter på täcket och sen ska köra igen så är det nog bra om man värmer upp lite igen efter att man har haft på täcket och ska köra igen.
 
Jag är riktigt kass på vad som är dåligt för musklerna m.m. Men det här är iallafall min filosofi ;) Hoppas du förstår vad jag menar iallafall ;) Jag tror helt enkelt inte att det är någon fara så länge manär "försiktig" med det :)
 

Kommentera här: