Dubbelchampion, vårat första SM, Sagas sjukdom

Datum:
HALLLÅÅÅÅÅ! Det var längesen, men tänkte titta in här o berätta lite saker. Det har hänt en hel del roliga saker sen sist, men även lite tråkiga nyheter. Vi börjar med allt kul!
 
JAG HAR SOMMARLOV! Hur skönt är det inte?! Att kunna ha sovmorgon, att inte behöva stressa inför prov, att inte behöver plugga och att bara kunna göra precis ingenting. Att jag klarade allt som jag oroade mig för när jag skulle börja 9:an, bl.a en stor redovisning och de nationella proven. Att jag klarade det och gick ut med bra betyg, det känns så himla bra! Nu väntar nya utmaningar, minst sagt! Jag har valt att gå natur på gymnasiet. Jobbigt, men jag hoppas att det kommer gå bra :) 
 
DIZA HAR BLIVIT FUCKING DUBBEL-CHAMPION!!! Ja, ni läste rätt, min lilla skitunge har gått o blivit dubbelchampion! Vi tog vårat första CERT någongång förra hösten tror jag. Sen tog vi inte så många fler CERT, men sen gick det helt plötsligt väldigt fort och helt plötsligt var fiz dubbelchampion! Fortfarande lite svårt att fatta, men så otroligt kul!
 
 
 
VI HAR TÄVLAT SM I AGILITY 2015! Jaaaaa, kommer ni ihåg att vi kvalade till SM i början av detta år? I slutet av juni gick detta mästerskap av stapeln och vi fick vara med om vårat första SM :D Jag tyckte faktiskt att det gick ganska bra för våran del, det var iallafall en riktigt rolig erfarenhet att bara få delta! Första loppet var det individuella hopp-loppet, vilket vi nollade :) Diza halkade dock lite och det var inte ett superlopp, men nollat som nollat :) Vi hamnade på en 28:e plats inför morgondagens finaler. Vårat lag nollade också och vi låg faktiskt 5:a med vårat lag inför morgondagen. Först ut på söndagen var lagloppen, men där var det kört ganska fort. Två av lagets hundar hoppade ramen på däcket, vilket var väldigt oväntat och det ledde till disk. Diza gjorde ett ganska fint lopp här, men hon fick dock en femma på balansen. Sen var det dags för de individuella finalerna! Där diskade vi oss på 4 hindret... Blev liksom lite fel hinder hhaha. Men det var så himla härlig stämning där och det var en riktig upplevelse att få vara med. Sen vann Jessikas och hennes lag guld i large, vilket var sååå kul! Stort grattis ännu en gåång!! :D
Skulle velat visa er filmer men en kompis har lagt upp de på facebook... Någon som vet hur man laddar ner filmklipp från fb? Jag får det inte att funkaaa :((
 
JAG HAR FÅTT EN EGEN BALANS! Detta är så himla najjjs! Dizas kontaktfält har ju sedan länge varit katastrofala, det är ju ingen nyhet direkt och jag undrar hur vi ens har kunnat plocka pinnar/cert i agilityklass???? Det har iallafall alltid varit en chansning och Diza kommer ta kontaktfälten på tävling och väldigt svårt att försöka få hennes 2o2o bättre, då de alltid sitter på träning. Eftersom Dizas kf inte kan vara värre än de är nu och det helt enkelt inte funkar att ha ett stopp, så ska vi nu försöka oss på running contacts... Odå passar det ju utmärkt att ha en egen balans som vi kan träna på varje dag! Den är dock ej sänkbar, så vi kommer köra med kf-båge som jag succesivt kommer flytta fram. Hoppas att det kan funka..! Men som sagt, eftersom Dizas kf inte kan vara sämre än vad de är nu så är det ju iallafall värt ett försök!
 
 
SNART ÄR DET WASAHOPPET! Jag älskar dessa små och mysiga tävlingar, men det är samtidigt riktigt kul att få komma iväg på större tävlingar som är värsta agilityfesterna! En helt annan stämning på dessa tävlingar och det är riktigt kul! Även fast en chans till en bra placering är ganska liten med dessa stora startfält så är det ändå grymt kul att vara med o fightas! Så denna tävling ser vi verkligen fram emot! Iallafall att få köra hopp-loppen, agilityloppen tar vi som de kommer eftersom Dizas kontaktfält antagligen kommer vara kaooos.
 
VI SKA DELTA PÅ U-SM 2015! Yesbox, iår debuterar vi inte bara SM utan även ungdoms SM! Ska bli grymt kul att tävla emot de som är mer i min ålder! Vet dock inte om de är det eftersom man får väl vara upp till 25 om jag inte minns fel? Och då kan de ju vara 10år äldre än mig... Men detta ska bli grymt kul! Vi ska dock inte bara tävla individuellt, utan även i lag! Så ni får helt enkelt passa er för small-laget "Dolly Parton´s svänggäng"!
 
 
 
Men det var de sakerna som har varit roliga, eller kommer bli roliga. Nu över till de lite mer tråkiga sakerna. 
 
 
 
Våran senaste tävling. Har typ förträngt denna tävling. Usch va dåliga vi var. INGET FUNKADE? Så himla tråkigt då det var så roliga banor! Hade verkligen velat kört de när vi var mer "på g". Det var två agilitylopp vi körde. Första loppet blev det fel i slalom, jag gav henne en ganska svår ingång så hon gick in rätt, men sedan tog hon tredje porten. Jag skulle ha låtit henne söka lite mer själv där, så hade det nog funkat, menmen. Sedan hoppade hon gaaaalet högt på balansen, var inte ens i närheten av att nudda kontaktfälten. Så jag tog om nedfarten, disk. Sen körde vi vidare mot en raksträcka med A-hindret sedan två hopphinder. Där gick hon förbi hela A:et (?) men jag orkade inte krångla med henne så jag sprang vidare, odå gick hon förbi hopphindret med (?) men sista hindret tog hon iallafall. Andra loppet, här orkade jag verkligen inte med kontaktfälten, tanken var att hennes kf funkar helt enkelt inte, så hellre att vi gör ett bra lopp och får 5 fel, än att vi håller på o krånglar med kontaktfälten och det förstör hela loppet. Så istället för att sakta ner vid kf, så sprang jag bara, vilket funkade fint på a:et men inte på balansen. Detta loppet fortsatte lika dåligt som det förra. O denna tävling vill jag bara låtsas som att vi aldrig deltog i, blää va dåligt det gick. Funderar på varför, o visst, det var varmt. Men Diza hade druckit ordentligt och hon hade kyltäcke på sig innan start. Det verkade inte heller som att någon annan var påverkad av värmen. Vi kändes inte som något team på banan och Diza hade inte något tryck alls. Men aja, man får ha dåliga dagar. Hoppas att det känns bättre sen till wasahoppet iallafall!
 
Sagas sjukdom. Saga har ju en sjukdom, det var den som gjorde att hon inte fick tävla agility mer. Sjukdomen heter porta cana shunt och den gör att Saga inte renas ordentligt. Här är en liten beskrivning på sjukdomen: Vena porta och vena cava är två stora vener som är mycket viktiga, bland annat vid levern. Levern är ett stort och viktigt organ i kroppen och är ansvarig för många olika livsviktiga funktioner. Hundar som har en porta cava shunt har en felaktig kärlförbindelse mellan dessa vener som gör att blodet inte passerar levern på normalt vis. Blod från tarmsystemet (vena porta) kan därmed smita förbi levern och hamna direkt i vena cava. Kärlförbindelsen kan vara en eller flera och sitta i eller utanför levern. Sjukdomen kan därmed vara olika komplicerad. Vanligaste orsaken till denna felaktiga kärlförbindelse är en medfödd defekt.
Saga har varit väldigt pigg nu på senaste, och när vi blev kallade för en årlig provtagning så oroade vi inte oss direkt, utan vi var säkra på att det inte var någon fara. Så vi blev ju minst sagt chockade när veterinären ringde och berättade att proverna inte alls var bra. Konstigt tyckte vi, eftersom Saga har varit så pigg, men veterinären menade att vi skulle skilja på hennes mående och provresultaten, eftersom hon inte lider av att ha den här sjukdomen just nu iallafall. Vi ska in och ta nya prover imorgon, och antagligen öka på medicinen. Men det som är förjävligt med den här sjukdomen är att den antagligen kommer påverka henns livslängd, hon kommer nog inte leva lika länge som en vanlig hund :(
 
 
 
Jag o mina fina 3, usch vad jag tycker om de<3
 
Elin & Olle

Du o Diza är så duktiga, ibland går de bara inte, blicka framåt o kör på, ni är grymma lycka till på Wasahoppet o Usm :)

Tråkigt de där med Saga, hoppas hon fortsätter vara såhär pigg som hon e nu

Svar: Tack så mycket! De orden betyder jättemycket just nu💗 Tack!

Ja, det är jättetråkigt. Men sålänge hon inte lider av det så känns det ju iallafall rätt så bra eftersom hon är så pass pigg👍
Nea Dahlberg

2015-07-13 @ 22:51:19
URL: http://teamtollare.blogspot.se/

Kommentera här: