Fick en kommentar...

Datum:

Fick en kommentar som gjorde mig lite ledsen... En tråkig missuppfattning! Diza får absolut inte träna så mycket som denna person upplevt! Det kanske låter mycket när jag säger varje dag att jag tränar med henne. MEN det är INTE flera timmars träning, snarare motsatsen! Hon tränar endast runt 5 MINUTER PER DAG!
Om hon tränar agility tränar hon på hopphinder med bommarna på marken eller att springa genom tunnlar. Inget som ska slita på henne. Slalom fick hon testa med bågar, för att se om det skulle funka, om det kunde vara en metod vi ska köra i framtiden.

O ja, hon är osäker. Men det är något som blir bättre och bättre för varje dag som går. Hon har bara varit hos oss i en månad, och hon har gjort stora framsteg sen hon kom. Det är väl nästan självklart att hon ser osäker ut, det är ju en av de första gångerna hon kör agility. Och alla hundar är olika, vissa är framåt och testar hinder av sig själva. Medan vissa (som Diza) är mer försiktiga om man får vänja och locka igenom hindrena. Men när hon väl vet vad hon ska göra m.m då är hon inte osäker längre. Sån är Diza, din hund kanske är motsatsen.




Samma med de andra hundarna, när jag tränar hemma med de så tränar de 10 minuter med pauser. Och eftersom jag varken har många hinder eller mycket utrymme här hemma så är det endast små kombinationer de får träna.
Inga livslånga banor direkt. Så ingen av mina hundar får träna något längre pass och inget särskilt krävande. Då har jag sett och hört MYCKET värre saker, tex valpar som får hoppa på full höjd, hundar som tränar flera timmars träning utan pauser på maxade hinder.

Mina hundar får inte träna för mycket.

Phetra o hundarna

Jag är helt övertygad om att du har koll på vad du gör med dina hundar o hur mycket du kan o bör träna. Fortsätt så o tack för din härliga blogg. Kram

2013-01-13 @ 18:42:50
yvonne

Jag håller med Phetra. Är övertygad om att du vet hur mycket du kan träna dina hundar. Tror att det låter mer än det verkligen är. Jag tycker Diza gör framsteg tack vare dig. Kram!

2013-01-13 @ 22:31:35

Kommentera här: