Slalom funderingar

Datum:
Har fått några frågor ang. slalom. Tänkte svara på de nu :)
 
 
 
Sv. Kul att du har hittat hit! :) 
Det finns olika metoder att lära in slalom, vanligast är den "klassiska" där man visar med sin hand vart hunden ska gå. Den har jag kört med både Saga och Ville, men det är inget jag rekomenderar... Efter som man hela tiden visar med handen, så tar det lång tid innan hunden har ett självständigt slalom. Ett exempel är att min hund Saga har tränat agility aktivt i snart 3 år, och inte förän i somras någongång vågade jag lita på att hon på tävling kunde köra slalomet själv utan att jag visade. De kan också få ett väldigt "hoppigt" slalom då, eftersom hunden kollar på dig hela tiden för att du ska visa vart hon/han ska. Men på vissa hundar funkar det bra, alla är ju olika :)
 
Men en annan metod är med slalombågar, den tycker jag verkar bättre. Man använder sig av speciella bågar (kolla på bilden nedan). Hunden får då hjälp med vägen i slalomet och du slipper visa. Då kan man ställa en matskål efter slalomet, så att hunden får framåtsug. O när hunden kollar framåt och har framåtsug så får den snabbare slalom :) Då kan du också träna på att lämna hunden i slalomet och att du står på alla möjliga ställen medan hunden kör slalom :) Dvs att hunden får ett självständigt slalom direkt.
Denna metod vill jag köra med Diza, men eftersom vi inte har några bågar här hemma så har vi byggt upp bågar med hjälp av snö! Det är ett litet tips nu när det är vinter ;) På den HÄR filmen finns våra "snöbågar" med ;)
 
Lycka till med vovven!
 
Bild från google.
 
 
 
 
 
Sv. Tror jag fick med det i svaret ovan :)
 
 
 
Linn

Tack för att du svarade på min kommentar!! Men vet du hur man får tag i bågarna till slalom "hindret"??😊

2013-02-18 @ 13:05:30

Kommentera här: