Svar från frågestunden!

Datum:

Här kommer svaren från frågestunden! 

 

Din hund och agiity historia, asså berätta om den :) 

Hmm... Det börja väl med att vi köpte Ville när jag var 5/6 år. Mamma tränade med han och gick på agilitykurs o jag följde med och tränade med Ville också. Sen har det blivit så att mamma sluta med agility för jag ville köra hela tiden :P Eftersom Ville är aggressiv mot andra hundar och det inte gick att tävla o träna med han när det var hundar i närheten så köpte vi en till hund (Saga). Med henne var det meningen att hon skulle kunna följa med o träna när vi skulle träna tillsammans med andra, och så blev det ;)

Vet inte om det var något bra svar på din fråga... :P

Hittade  ett klipp från när jag körde agility med Ville 2009! HAHAH! ;) Jag var 8 år :P  Blev tvungen att ladda upp det för det passade så bra till frågan haha ;)

 

 

 

Kommer du att äändra din design så Diza också är med?

Har faktiskt inte tänkt på det... Men ja, det kanske jag ska ta o göra någon gång :)

 

Är det roligt att städa upp bajs? :D (oseriös fråga)

Hahha nää :P Men Diza har inte bajsat/kissat inne på snart en vecka :D

 

Hej! jag vill börja träna agility med min hund :) och jag undrar vad hunden ska kunna för att man ska kunna gå agilitykurs med den? asså vad den ska kunna förutom att kunna vara lös och komma på inkalning. 

Tacksam för svar!!!! läser din blogg varje dag :) 

Kul att du vill börja med agility! Det är bra om hunden kan det du själv skrev, vara lös och komma på inkallning. En sak som också är bra är att den kan är sitt stanna kvar, det underlättar mycket i början när man t.ex. ska ställa sig på andra sidan av ett hinder och locka på hunden :) Det är det ända jag kommer på nu iallafall.

Kul att du läser bloggen! :)

 

Har du haft någon annan hund än Saga,Ville och Diza? 

Nepp, Ville var den första :)

Fin bild, haha...

 

Vilka bloggar läser du?

Jag kikar in på de här ibland :) 

Sporthund

divaochjag

majazoro

letwix

Kennel knockdowns

Det är de jag kommer på nu... Men det är många fler :D

 

Har du haft alla dina hundar sen dom var valpar?

Alla förutom Diza :)

 

 

Hur lägger du upp dagarna så att du hinner träna (tänker på skolan och så)? 


Vet inte riktigt hur jag ska svara på den frågan.. Men jag kan berätta hur en vanlig dag ser ut för mig/oss? :)

Hundarna väcker mig runt 6.00/6.30 o vill ut. Då släpper jag ut de på tomten.. Sen går vi och lägger oss igen och väckarklockan står på 7.00. Mamma och jag går med hundarna vid 8.00 mot skolan, sen vänder mamma o går hem med vovvarna och jag går till skolan. När mamma kommer hem ger hon hundarna mat.

 Sen kommer jag hem, det olika tider varje dag.. Men lite exempel är 14.10, 15.30 m.m. Då tränar jag oftast något med hundarna direkt när jag kommer hem. Agility, lydnad, freestyle eller nåt. Sen runt 17.00/18.00  går vi en promenad. Ibland blir det någon mer promenad (beroende på när jag slutar o så). Sen direkt innan vi går o lägger oss får hundarna kissa ute på gården en snabbis :)
Så ser en vanlig vardag ut för oss :)

 

Hur är det att ha fler hundar och vad är positivt och negativt? 

De är himla roligt med fler hundar, man har fler att träna och de kan leka med varandra när de vill. Det mesta jag kan komma på är positivt, men om det skulle vara någon negativ sak är det att vissa tar mer plats än andra. Med det menar jag att nån kanske håller sig i bakrunden medan en annan är framåt o glad, då blir det ju så att man kelar mer med den som kommer fram än den som går undan... Det känns så orättvist ibland, det är det jag vill komma fram till.

 


Är det någon av dina hundar som inte gillar andra hundar så mycket och vad gjorde du när en till hund kom in i familjen? 

Ville är tyvärr aggressiv mot hundar. Pga att han blev "påhoppad" (dvs biten o attackerad) av lösa hundar när han var valp. Han blev det inte bara en gång, utan 3, han är en liten otursvovve :( Sen dess är han rädd och försvarar sig innan den andra hunden gör något. 

Men det gick bra när Saga kom o när han har tid på sig att vänja sig. Det gick bra nu med Diza med. Men jag tror att det är lite så att Saga o Diza har "respekt" för honom och ingen av de har kaxat upp sig mot han. Det jag menar är att jag inte tror att han ser de som nåt större hot direkt ;)


Vad har du för mål med dina hundar? 


Att ha roligt :D Kommer skriva träning och tävlingsmål med hundarna inför 2013, men det inlägget kommer upp vid årsskiftet! :)


Är det bara du som tränar hundarna eller är hjälper familjen till? 

Det är bara jag som tränar agility med hundarna. Men mamma tycker också det är roligt och hon t.ex. tränar också lite sitt/ligg med Diza nu. Det var förresten hon som lärde Diza ligg ;)

 

VIlken slalom metod är bäst enligt dig? 

Hmm.. Vet inte riktigt, med Saga lärde jag bara "vanligt" (alltså visade med handen). Men det är inget jag rekomenderar då det tar lååååång tid att få bort det där med att visa med handen... Det gjorde det iallafall för oss! Bågar verkar bra, då behöver man ju inte visa med handen och man kan lätt vänja hunden vid att man skickar in den från vilket ställe som helst och att man kan springa var som helst :)

 


VIlken slalom metod ska du använda på Diza? 

Hon kommer få köra med bågar :) 


Sagas bästa egenskap? 

Att hon nu för tiden är väldigt arbetsvillig och tycker om att arbeta! :D


Villes bästa egenskap? 

Att han är så himla glad! :D


Ska du tävla med Diza? 

Ja, det är tänkt så iallafall :)


Mål med Diza? 

Kommer skriva träning och tävlingsmål med hundarna inför 2013, men det inlägget kommer upp vid årsskiftet! :)


Mål med Saga för 2013? 

Läs frågan ovan...


Mål med Ville för 2013? 

Läs frågan ovan...

 



 


Hur lång är du? 


Ingen aning! :O


Hundmänniskor eller "vanliga"? 


Hundmänniskor :D


Popcorn/glass? 


Bååååda!! :D


Är Diza din egen? 


Ja, det kan man väl säga. Men det är mamma som står som ägare för att jag är för ung.

 

 


Bästa agility tipset? 


Att ha roligt på agilityplan är nyckeln till framgång :D


Kan inte du göra en handlings video på youtube också ;) ? Du vet att jag gillar din handling hahahha :D


Naaaaww... ;) Klart jag kan ;) Kommentera exakt vad det är du vill se! :)

 

 

 

 

 

Orkade inte läsa igenom det jag har skrivit nu, så säg gärna till om jag har skrivt något helgalet :S

 

 

 
julia

Tack för svaret!!!!

2012-12-11 @ 21:04:32

Kommentera här: