Skvallerträning

Datum:
 
Min border terrier, Ville, blev påflugen av lösa hundar när han var valp. Inte bara en gång, utan 3.
Sen dess har det suttit djupt rotat i honom och så fort han ser en hund försvarar han sig, innan den andra hunden hinner göra något. Vi har gått massvis med kurser med honom, med olika metoder på alla ställen. Men den metod som funkar bäst är skvallerträning, därför har jag valt att skriva lite om den.
 
 
Skvaller träning är en metod som kan hjälpa om hunden har problem med att möta hundar, katter eller människor m.m.
Syftet med det är att hunden ska lära sig att skvallra, dvs när den ser en hund/katt/människa ska den kolla på dig sen. Detta gör man alltså för att hunden ska bibehålla kontakten med dig.
 
(Under stegen kommer jag skiva som att hunden är aggressiv mot hundar, men man gör precis samma sak mot katter/människor/bilar/cyklar mm)
 
Steg 1:  Steg ett är att lära in ett ord som du inte använder annars. Jag valde "rätt" (andra förslag är "skvallra" "kolla" mm). Du lär in ordet genom att säga "rätt" (i mitt fall), sen ge godis. Gör det korta stunder, men många gånger per dag. 
 
  
Steg 2: När du tror att hunden kan order du valt, testa den. Du testar hunden genom att säga ordet när hunden gör något annat (tex går runt och nosar någonstans). Om hunden lyssna på dig och kommer, beröm och belöning i massvis!  Om hunden inte lyssnade, gå tillbaka till steg 1.
 
 
Steg 3:  Steg tre är att göra det här vid hundmöten. Alltså när hunden kollar på den andra hunden-säg ordet-hunden kollar på dig- belöna. Om hunden inte skulle kolla på dig när du har sagt ordet, ge hunden godiset ändå. Vissa hundar är mer svår mottagliga, de kan man få hålla en godis mitt framför munnen på de för att de ska ta den.  
 
 
Steg 4: Nästa steg är att minska avståndet mot andra hunden. Även att inte säga ordet + belöna direkt, utan vänta ut hunden lite och se om den gör det självmant. Om hunden inte gör det självmant, gå tillbaka till steg 3.
 
 
Steg 5: Är att inte säga någonting alls utan hunden ska kolla på dig så fort den ser en hund. Om hunden gör det, då är det DUNDERBELÖNING som gäller :)
 
 
Det som man vill uppnå är att när hunden ser en annan hund, ska den skvallra  genom att kolla på dig och sen få sin belöning.
 
 
OBS! Det kan variera hur lång tid det tar för en hund att lära sig skvallra! Det är en träningsmetod som kräver tålamod och repetition.
 
 
 
 
Saker att tänka på:
♥ Även fast ni ser en hund  på jättelångt avstånd så ska ni skvallerträna. 
♥ Ha alltid med dig massa godis när ni går ut på promenader.
♥ Det ska vara hundens favoritgodis.
♥ Var snabb med belöningen i början, så att hunden inte hinner kolla bort igen.
♥ Håll avstånd från den andra hunden i början.
 
 
 
Här är en film där jag försöker lära ut skvallerträning:
 
 
Ullis

Jätte bra förklarat och vilken bra film:))

2013-03-10 @ 09:50:12
Lina

Ja jag håller med Ullis!!:)

2013-03-10 @ 10:55:12
Rebecka

Suuuuper bra gjort. Detta behöver ju inte vara just aggressvition, ska skvallra med Skoja för att hon äääälskar andra hundar. :)

2013-03-10 @ 17:57:23
URL: http://skojaochrebeckasliv.wordpress.com
Julia

Åh, detta ska jag absolut prova med min hund. Han har blivit påflugen ett flertal gånger, när han var yngre och blir gaalen när vi möter andra hundar. Bra beskrivning också, har inte fattat någon annan beskrivning tidigare! :D (y)

2013-03-10 @ 19:05:08
URL: http://hundenturbo.wordpress.com
Lalitta

Detta måste vi göra, jag är nästan helt på att hon kommer sluta skälla! Det var jättebra förklarat, och jättebra film!

2013-03-10 @ 19:24:05
URL: http://doggylife.blogg.se
Lollo

Riktigt bra film! :)

Svar: Tack, vad glad jag blir! :)
Nea Dahlberg

2013-04-14 @ 17:05:49
URL: http://vovzits.blogspot.com

Kommentera här: