Manners Minder

Datum:
Tänkte skriva lite om Manners Mindern :)
 
Måste börja med o säga att jag älskar den här apparaten! Haha :P Vi kommer ha mycket användning av den i agilityträningen, speciellt när man kan börja träna ute. Då ska vi träna mycket framåtsug med den är det tänkt. 
 
 
Jag ville ha en sån för att jag hade problem om man t.ex skulle träna slalom, då kan man ju ha en matskål med godis i slutet för att hunden ska kolla framåt. Men om inte Saga körde hela slalomet så fick hon ju ändå godiset, o då belönar man ju fel beteende. Man ville ju inte heller säga "nej" eller liknande, det gjorde jag, o då ville inte Saga gå fram till matskålen förns jag hade sagt att hon fick det. Och så ville jag ju inte ha det, jag ville att hon skulle ha full fräs till matskålen!
 

Det är därför jag skaffa manners mindern, för att kunna belöna på avstånd, den ska räcka upp till 100 meter.

Om man trycker på "Dispense" kommer godiset ut direkt. Om man trycker på "Down Stay" så kommer godiset ut med jämna mellanrum. Mellanrummet ställer du in på manners mindern, man kan ha 3-300 sekunders mellanrum. Det är bra om man ska börja träna hunden att vara ensam hemma eller liknande.
 
Det följer med en instruktionsfilm, som är rätt bra. Den visade tex hur man ska göra om hunden bara stod o skällde mot manners minder eller om hunden inte ville gå ifrån den.
Jag var lite orolig för att de skulle reagera på ljudet, men det var inget att oroa sig för, för man kunde stänga av ljudet :) Fast varken Diza eller Saga reagerade på det faktiskt :)
 
 
 
Den finns att köpa på CSiGORA, här är en länk  direkt till manners mindern
 
Lalitta

När avslutas tävlingen, menar vilken tid den avslutas?
Lottar du ut en vinnare eller väljer du?? :D :D :D

Svar: Har inte bestämt någon tid än... Jag ska nog lotta tror jag :)
Nea Dahlberg

2013-02-22 @ 16:12:35
URL: http://doggylife.blogg.se
Lalitta

sv: Oki, tack för svaret!!!!

2013-02-22 @ 16:35:56
URL: http://doggylife.blogg.se
Julia

Åhh, en sån här vill man ha nu! ;)

2013-02-22 @ 21:17:54
URL: http://magicalnicci.weebly.com

Kommentera här: