Jag har vallat för första gången!

Datum:
Hejsan!
Idag har jag o Saga varit ute i Blexberg tillsammans med Mamma, Ullis och såklart Åsa. Först kollade vi när Åsa vallade med Schomi, de är såååå duktiga!! Jättekul att se dem valla för de är jätteduktiga, inte för att jag kan så mycket om vallning men vem som helst kan ju se hur duktiga de är! Här är en bild på Schomi!
Sen vallade Ullis med Falcon, superduktiga de med!!! Det ser så härligt ut! Här kommer en bild på Falcon!
Sen försökte vi få Saga att bli lite intresserad av fåren, hon är ju faktiskt en vallhund men det har hon inte fattat :P Hon var typ rädd för de och det blev ju inte bättre när ett får börja kaxa upp sig och gå imot henne.. Så vi gav typ öpp att försöka göra henne till en vallhund.. Men vi får väl försöka vänja henne vid fåren och få henne att sluta vara rädd för de så kanske det går sen.. Men om någon månad så får de hem fler får och 2 lamm så Saga kanske kan valla med Lammen, så hon får någon i sin egen storlek, hahah nejdå ;)
Men sen fick jag testa att valla med Falcon, o gud vad kul det var!! Först i början brydde han sig inte om mig, en sen så förklara Åsa lite och vips så vallade jag, eller nej, Falcon vallade :P Superskoj var det och det är väldigt synd att Saga inte har några vallinstinkter.. Jag tycker det var väldigt häftigt att valla och det är så häftigt att hunden lixom kan styra fåren o ja allt det där ;) Hahah det där lät lite kul att det är häftigt att hunden kan styra fåren men det är iallafall coolt det där med att valla tycker jag! Men Falcon var jätte duktig när jag vallade med han, han var lite för framåt och man fick säga åt honom att sakta ner hela tiden, men när han väl gjorde det så gick det super! Tack snälla Ullis för att jag fick testa att valla med Falcon, och tack snälla Åsa för att du hjälpte mig med hur jag skulle göra och allt!
Här kommer några bilder på fåren och mig..
Sen när vi hade vallat färdigt så gick vi en promenad, fast jag gick inte utan jag red på Fox. Det är lite läskigt när det är hundar överallt och man rider på en ardenner på 1 ton som kan trampa på hundarna, så det gäller att ha koll!
Saga ser ganska liten ut, haha ;)
Sen fick Saga sitta på hästryggen en liten stund! :)
//Nea

Kommentera här: