Gymnasie grej - Nea

Datum:
Lägger upp dehär bara för att jag ska kunna läsa det på paddan samtidigt som jag har powerpointen på datorn hahahahahha.
 

Hundars goda påverkan på människor
Sedan länge har man sagt att hunden är människans bästa vän och jag tycker verkligen det ligger någonting i det. Därför ska jag prata om det och försöka förklara hur hundar har god påverkan på oss människor, med hjälp av forskning som har gjorts.
Det finns forskning som säger att hundägare mår bättre än andra människor, och det beror på massor av olika saker. Oftast får deras närvaro oss att må bra, vi känner oss mindre ensamma och vi har en riktigt bra vän som inte dömer oss på något sätt. En hund bryr sig inte om vad vi har för status eller hur vi ser ut, det är betydande egenskaper som förklarar varför många anser att hunden är en bättre vän än människan.

Men förutom de uppenbara sakerna så påverkar hundarna vårat välmående i kroppen också. Hundar kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, minska stress, minska insulin- och kortisolnivåerna, frigöra oxytocin och även minska oro och stress. En hund kan vara den bästa medicinen ibland. Det finns flera forskningar där personer som aldrig haft något sällskapsdjur innan skaffar ett djur och efter några månader hade både den fysiska och psykiska hälsan förbättras. Det har även forskats om att djurägare har lägre blodtryck och en lägre halt av s.k. triglycerider (mindre risk för åderförkalkning). Men man kan fråga sig hur en HUND kan påverka oss på detta vis, på ett sätt som kanske inte ens mediciner kan. Men det mesta beror på att hundar ger oss närhet och är en bra vän, man kan säga att hunden är en vän som man först inte visste att man behövde med sedan inte kan leva utan. Hundar frigör som sagt oxytocin, vårat må-bra-hormon. Bara det låter väl ganska fantastiskt… Oxytocin gör oss avkopplade, det sänker puls och blodtryck, minskar smärta, stimulerar läkning och minskar stress. Det gör helt enkelt att vi mår bättre.

Jag tror framförallt äldre har stor nytta av att vara hundägare, av många anledningar. För det första – sällskapet. Speciellt om ens man/fru har dött så är det väl inte jätteovanligt att man känner sig ensam och nästan blir deprimerad. Om man har en hund så har man alltid sällskap och man känner sig inte ensam.
Man har någonting att göra på dagarna och kommer ut o rör på sig. Det säger jämt min mormor och morfar, som har mina hundar när jag är i skolan, att det är tur att de har mina hundar ibland att ta hand om. För utan de hade de inte haft något att göra på dagarna och ingen av de skulle ta någon spontan promenad. De hade helt enkelt inte rört på sig lika mycket som de gör nu, och det är bara positiva konsekvenser av att röra sig.

Det har även visat sig att barn som växt upp med hund bara gett positiva konsekvenser. Barnet lär sig att ta ansvar, avläsa kroppsspråk och de klarar också av livskriser bättre med en hund vid sin sida.

Vid fysisk kontakt med en hund så frigörs oxytocin, vårt må-bra-hormon.
Sammanfattningsvis vill jag säga att jag håller med om att hunden är värd att kallas människans bästa vän eftersom den påverkar oss så mycket och endast positivt.

Kommentera här: