Sheltie-frågor

Datum:
Tänkte svara på några frågor...
 
• hur mycket motion behöver en Sheltie? Hur många promenader går du ut per dag och hur långa?
De behöver lika mycket motion som alla andra raser. Vi går ca 4-5 promenader per dag, det kan variera. Hur långa promenader är olika från dag till dag, ibland går vi riktiga långpromenader men vissa dagar kanske vi bara går runt kvarteret av olika anledningar. 

• hur är Sheltien i temperamentet? Ute och inne? 
Jag tycker att sheltien har en rätt bra "av och på knapp", det vill säga att de har ganska lätt att gå från att slappna av helt till att vara helt speedade. Mina sheltiesar är iallafall skapligt lugna inne, men ute är det mer fart :)
 
• vad heter kenneln som ni köpte ifrån? 
Saga: Maribell´s      Diza: Lundecock´s
 
 
     
• hur länge kan en Sheltie vara ensam på dagarna? På ett ungefär alltså? Hur gör ni med era hundar? 
Man brukar väll säga max 5 timmar totalt? Mina hundar är nästan aldrig ensamma hemma, när jag är i skolan är de hos min mormor och morfar :)

• tror du en Sheltie kan sitta i en hundgård från typ 9-2 under dagen om den har en bra/fin koja som har element i sig och så? 
Nej, det tror jag inte. Jag skulle iallafall aldrig vilja sätta ut min hund i en hundgård och lämna den, även fast den har en koja.

• är sheltien en bra första hund? 
Oja, det tycker jag verkligen! Väldigt lättlärda och behändiga.

• hur mycket pälsvård behöver en Sheltie?
Jag borstar mina ca 1 gång i veckan, men när de fäller blir det fler gånger. 

• Tycker de om att jaga? Alltså har de någon jaktinstinkt? För vi har två katter som bor inomhus och två kaniner som bor utomhus!
Jag tror att hunden skulle vänja sig vid de, så det skulle nog inte vara några problem :)
Lalitta

Har en fråga :)

Ivy skäller ibland väldigt mycket på hundar (lite på människor), och undrar om du har några bra tips? Finns det något annat sätt än skvallerträning? Kan det bero på att hon är valp och känner sig lite osäker? :)

2013-05-27 @ 16:12:49
URL: http://hundtassarna.blogg.se

Kommentera här: